uusitausta

torstai 30. huhtikuuta 2015

Kypäräpipo

Kypäräpipo







Sain siskoni aarteista tälläsen kypäräpipon. Ollut joskus aikoinaan veljeni tyttärellä noin 30 vuotta sitten. Olen yhden sinisen pipon tehnytkin meidän vauvelille. Malli on aivan oivallinen tehdä, ja vauvelin päässäkin kiva.






Nyt neulon vaaleanpunaisen pipon ja olen tässä vaiheessa.



Ohje on netistä ja osin soveltanut omaan malliin.


Luo puikolle 32 silmukkaa ja neulo yksi kerros aina oikeaa. Seuraavalla kerroksella neulo 2 oikein ja lisää 1 silmukka.
 
Neulo kunnes puikolla on jäljellä 4 silmukkaa. Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo kaksi viimeistä silmukkaa oikein. 
Toinen kerros neulo aina oikein. Toista näitä kerroksia 14 kertaa. Eli 28 krs.

Tämän jälkeen tee kavennukset kerroksen alussa, neulo ensin 2 silmukkaa ja sen jälkeen 2 silmukkaa oikein yhteen ja tee silmukan lisäys kerroksen lopussa, kun puikolla on jäljellä enää kaksi silmukkaa. 

Toista kerroksia 14 kertaa. Eli 28 krs.

Vaihda lisäykset puikon alkuun ja jatka 10 kerrosta. Eli 20 krs. Olet nyt lakin puolivälissä.
Sitten 10 kerroksen ajan kavenna puikon alussa ja lisää puikon lopussa.

Seuraavaksi lisää puikon alussa ja kavenna lopussa 14 kertaa ja vielä tee 14 kertaa päinvastoin. Kappaleesta muodostuu kuvan mukainen siksak-kaistale.



Pipon viimestelyä

Ompele aloitus- ja päättelyreuna yhteen.



Lakin saumat  ommellaan niin, että lyhyempi 20 kerroksen mittainen "lippa" tulee otsalle. Ompele ensin takasauma ja sitten vasta päälaella olevat kulmat yhteen. Päättele langat hyvin.




Laitoin 3 silmukkaa aloitukseen

Nauhan saat neulottua helposti niin, että luot 3  silmukkaa tai 4, neulot ne, mutta älä käännä työtä, vaan siirrä silmukat puikon toiseen päähän ja neulo toinen kerros. Näin muodostuu "ontto" nauha. 


Voit myös neuloa nyörit litteinä aina oikein, tai neulomisen sijasta ommella myssyyn kangasnauhat.




 Pieni vaaleanpunainen pipo on valmis  vauvelin päähineeksi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti